A legutóbbi fejtörő feladványra az alábbi megoldások érkeztek. Köszönöm mindenkinek, aki foglalkozott vele, és örömmel tudatom, hogy minden beküldőnek jár ajándék.
(12 × 3 × 4 + 5 - 6) × 7 + 8 - 9 = 1000
(1 - 2 + 3) × 4 × 5 × ( 6 × 7 - 8 - 9) = 1000
1 × (2 + 3) × 4 × (56 - 7 - 8 + 9) = 1000
(( 1 + 2 ) × 3) × (4 × 5 × 6 - 7) - 8 - 9 = 1000
(1 + (2 + 3 + 4) × (5 + 6)) × (-7 + 8 + 9) = 1000
-12 + 34 × 5 × 6 - 7 + 8 - 9 = 1000
(-1 + 23 - 4) × (56 - 7 - 8 + 9) = 1000
1 + (-2 + 34 - 5 + 6 + 78) × 9 = 1000
A következő feladvány pedig egy játék is egyben. A játék a közismert szoliter, vagy más neveken tüskejáték, türelemjáték, remetejáték egy új változata, amely az V. Országos Ördöglakat Találkozó alkalmából készült és ott második díjat nyert. Az eredeti játéktábla kereszt alakú, melynek minden mezőjében egy ún. tüske áll kezdetben, kivéve a középső mezőt.
Az egyszemélyes logikai játék célja, hogy minél kevesebb tüske maradjon a játék végére. A tökéletes megoldás az, ha egyetlen tüske marad, mégpedig pontosan középen. A megengedett lépés a játékos számára, hogy egy tüskével egy szomszédosat átugorjon, és az átugrott tüskét levegye a játéktábláról. Az eredeti játéknak egy könnyebb változata az, amikor átlósan is szabad ugrani, a nehezített változatban csak vízszintes és függőleges irányban szabad az ugrás. Kereszt alakú táblán több megoldás is létezik. Mivel azonban sok tüske van a táblán, a megoldás nehezen kalkulálható tudatosan a játék elejétől fogva.
Ezzel szemben a pentagram alakú játéktáblán játszva, a tüskék száma pont elegendő ahhoz, hogy a megoldás ne legyen triviális, ugyanakkor van rá esély, hogy egy megfontolt játékos végigkalkulálja a megoldáshoz vezető utat. A cél most is az, hogy egyetlen tüske maradjon a játék végére, mégpedig pontosan középen. Ugrani csak a megrajzolt vonalak mentén lehetséges, és minden ugrás után kötelező az átugrott tüskét levenni a tábláról. Megoldás létezik, ami egyébként nem magától értetődő. A megoldást beküldők között egy elegáns fából készült példány kerül kisorsolásra. Karácsonyig várom a pentagram alakú játéktáblára vonatkozó megoldás lépéssorozatát.
A játéknak egyébként létezik kétszemélyes társasjáték változata is. A szabályok nagyon egyszerűek. A játékosok felváltva lépnek a tüskejátéknak megfelelő szabályok szerint, és az veszít, aki nem tud lépni. Érdemes páros sok játszmát játszani, és fölváltva kezdeni, hogy kiegyenlített legyen a játék.
Most nem találtam meg az eredményről szóló posztot (vagy csak email volt?), de én így csináltam:
VálaszTörléshttp://blogs.sas.com/content/operations/2015/03/11/how-to-solve-puzzles-peg-solitaire-with-optimization/
Az is kiderült, hogy milyen kezdő állásokból milyen végállások érhetők el: Ha az elején az üres mező a tábla külsején (ACGLPONKDB) van, akkor a végén az utolsó bábu bárhol lehet szintén a tábla külsején. Ha az üres mező belül van (EFJMIH), akkor az utolsó bábu bárhol lehet a tábla belsején.